Stres - jak sobie radzić ze stresem? Porady Psychologa

Autor: Agata Ruchel-Chojka: Psycholog z Wrocławia.

W dzisiejszych czasach stres odgrywa istotną rolę, można powiedzieć, że stał się naszą częścią życia. W ostatnich latach zapotrzebowanie wiedzy dotyczącej zdrowia i choroby w kontekście psychologicznym stało się coraz bardziej potrzebne, stąd psychologia zdrowia rozwinęła się w obecnych latach, gdyż kondycja fizyczna i psychiczna społeczeństw żyjących w krajach rozwiniętych zaczęła budzić pewne wątpliwości. Styl życia wywiera główny wpływ na zdrowie.

Na początku XX wieku ludzi trapiły choroby o charakterze zakaźnym: grypa, zapalenie płuc, gruźlica oraz ostry nieżyt przewodu pokarmowego. Wydaje się, że wynikać to mogło z nie dość rozwiniętej ówcześnie medycyny i ogólnej niewiedzy na temat higieny osobistej, ale też przede wszystkim warunków życia prezentowanych przez dane społeczeństwo. Dziś modny jest aktywny styl życia. Wszystko to ma na celu propagowanie kultu ciała, żeby być pięknym, wykształconym i mieć dobrą pozycje społeczną, bo to wydaje się być teraz modne. Jednak koszty, jakie ludzie ponoszą żeby zrealizować ideał ówczesnych czasów mogą wpływać negatywnie na psychiczne i fizyczne funkcjonowanie człowieka, stąd rozwój chorób psychosomatycznych. Jednym z czynników zagrożenia jest stres.

Stres często rozumiany jest jako zdarzenie negatywne, wiąże się z pewnym napięciem emocjonalnym, któremu towarzyszą silne emocje t.j. strach, lęk, złość, a także inne stany emocjonalne wywołujące napięcie. Należy jednak pamiętać, że doświadczenie stresu jest rzeczą naturalną ...Zazwyczaj powodem takiego stanu jest brak równowagi pomiędzy wymaganiami a możliwościami ich spełnienia przez osobę. Jednak do stresu dochodzi wtedy, kiedy mamy motywację do stawiania czoła owym wymaganiom. Czynniki powodujące stres można podzielić na 3 grupy: stres może wywołać dramatyczne wydarzenie, np. katastrofa, poważne wyzwanie lub zagrożenia dotyczące człowieka, np. śmierć, rozwód, utrata pracy oraz drobne codzienne utrapienia, np. nieporozumienie w rodzinie, trudność zdążenia na czas. Należy jednak pamiętać, że doświadczenie stresu jest rzeczą naturalną, lecz cały problem polega na radzeniu sobie z nim.

 

Radzenie sobie zaczyna się już podczas doświadczania sytuacji stresowej. Sam proces reguluje napięcie emocjonalne. Człowiek stosuje różne strategie radzenia sobie ze stresem.. Wielu z nas ucieka w tzw czynności zastępcze, np. sprzątanie, gotowanie, drobne roboty techniczne, ćwiczenia fizyczne itp. Należy pamiętać, że po chwilowym odprężeniu następuje poczucie winy, bo one nie przynoszą rozwiązania i zazwyczaj pogłębiają stres. Unikając problemów, zaprzeczając im, ludzie nie poprawią swojego samopoczucia. Stosując informacje o sytuacji stresowej, koncentrując się na problemie istnieje znacznie większe prawdopodobieństwo unikania stresu.

Należy pamiętać, że w pokonywaniu stresu liczy się elastyczność działania. Poczucie humoru, optymizm i nadzieja oraz wiara we własne postępowanie prowadzi do lepszego funkcjonowania. Walcząc o wpływ i angażując się w wydarzenia, z którymi się stykamy, stajemy się zdolni do wiary w ważność tego kim się jest i co się robi. Wsparcie społeczne może też jedynie pomóc w sytuacji problemowej, bo nie ma nic gorszego niż zamykanie się przed otoczeniem ze swoimi problemami. Dochodzi tu do wymiany emocji oraz ważnych informacji, które mają na celu opanowanie kryzysu przez towarzyszenie, tworzenie poczucia bezpieczeństwa i nadziei oraz co najważniejsze - zbliżenie do rozwiązania problemu i przezwyciężenia trudności.

Cale takie zachowanie prowadzi do rozwijania się odporności w ludziach, którzy postrzegają siebie jako osoby zdolne do zmiany przeciwności losu, a to pomaga w lepszym funkcjonowaniu w społeczeństwie i radzeniu sobie ze stresem. Mając poczucie sprawstwa, samoskuteczności, jesteśmy mniej podatni na napięcia i zagrożenia, jakie niesie nam codzienna sytuacja. Jako osoby silnie zmotywowane do walki ze stresem będziemy w stanie określić charakter, wymiar i kontekst problemów oraz podjąć odpowiednie działania dotyczące danej trudności nie narażając przy tym naszego zdrowia.

Autorem artykułu jest Agata Ruchel Dyplomowany Psycholog z dużym doświadczeniem w Pomocy Psychologicznej.

POWIĄZANE TEMATY:

Witam Serdecznie!

agata-ruchel-psycholog-seksuolog-wroclaw-portret 200

Wyslij wiadomość

Email:
Temat:
Treść: